Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

lørdag 3. mars 2018

Taro/Taro/Colocasia Esculenta (Sump-/Myrlandskap)



Taro er i utgangspunktet ikke nødvendigvis en akvatisk art, men er avhengig av konstant fuktighet i jorda, og lever i så måte best og oftest i sumper/myrer og er et medlem av myrkonglefamilien. Det er en meget populær grønnsak i Asia, og fåes både i hel, stykket, fersk og frosset tilstand på en del innvandrerbutikker her i landet. I Asia lever den bl.a. side om side med sumpål og riskrabber i risåkrer og nærliggende dammer. Det skal sies at bladene og stengelen er ganske bitre greier, mens roten er det eneste som anses som mat.
Mine er fryst. De skal således tines, kokes og moses, enkel prosedyre, og et fint alternativ til potetstappe. Da blir det stekt flesk med taromos, mmm....
Jeg ser hvordan dette kan minne om potetstappe selv om konsistensen er mer rotgrønnsaksaktig, med en ganske potetaktig, mild smak. Smaker faktisk av potetstivelse, men inneholder særdeles lite stivelse. Sunnere alternativ til poteter?


-taro
-gressløk
-svinebryst
-bbqsaus



pris: 40-80,- pr kg
komfort: koke i vann, mose, voilá!
smak: 4/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!