Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

onsdag 9. september 2015

Rødkloet Krabbe/Red-Clawed Crab/Perisesarma Bidens (Brakkvann/Ferskvann)




Beste oversettelsen jeg har tatt meg tid til å lage... Krabben er en liten sak som hovedsaklig holder til i brakkvann, men også innimellom i ferskvann. Den er lett gjenkjennelig på de røde klørne, og er populær blant ferskvannsakvariumentusiaster, for å bruke et langt ord. Mine eksemplarer er marinert i saltlake før de blir frosset og eksportert fra østen. De er så og si altetende og territoriale, og derfor en uønsket art mange steder. Pga et høyt saltinnhold anbefaler jeg ikke å tilsette salt ved bruk av disse krabbene. De har lite kjøtt, men gir et deilig salt og jordaktig snev til en evt. kraft eller suppe. Prøvd en gang, vil neppe gjentas.
Har lagd en fiskesuppe...


-rødkloet krabbe
-gressløk
-søtpotet
-chakra
-rødløk
-hvitløk
-biter av fisk
-kokosmelk
-vann


pris: 35-60,- pr 4-8 krabber
komfort: kan ikke bruke til annet enn å koke kraft på
smak: 4/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!