Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

lørdag 18. juli 2015

Skjellbrosme/Greater Forkbeard/Phycis Blennoides (Saltvann)



   
Dette er den mystiske skjellbrosmen, som faktisk ligner mer på en lyr med rødlige skjell enn en brosme i mine øyne. Noen land ser på denne som en egen art i toskefamilien og ikke en underart av brosme. Mens den er sjelden her til lands, finnes den i store kvantum sørover i Europa, og den er ikke truet. Den har relativt små skjell som er myke og derfor vanskelige å skrape av. Det er lettere å bare fjerne skinnet med kniv. Den er nesten som torsken da kjøttet faller lett fra hverandre ved varmebehandling og kan fort bli tørrstekt. Alt i alt synes jeg det er kjempespennende å prøve denne arten, men hadde jeg hatt bind for øynene hadde jeg vel i 9 av 10 tilfeller gjettet på at det var torsk.


-filet av skjeggbrosme
-nyløk
-italiensk salat
-mild grønn chili
-sjampinjong


pris: 70-150,- pr kg
komfort: som torsk eller lange
smak: 2/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!