Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

fredag 16. januar 2015

Lomre/Lemon Sole/Microstomus Kitt (Saltvann)







Lomre er en fisk jeg ikke får ofte selv, den er vanlig langs kysten, og ofte noe mindre i størrelse enn f.eks. smørflyndre og rødspette. Den er gjenkjennelig på flekkene den har på ryggen, og i så måte synes jeg den er en usedvanlig flott fisk. En annen forskjell på denne og mange andre småflyndrer vi har, er at den har nesten like mye kjøtt i buken som på ryggen. Lomren er rødlistet av 2010, men ikke umiddelbart utrydningstruet. 2-3 av 5 på fareskalaen, varierende i forhold til fangststed. Jeg anmoder derfor at mindre eksemplarer av arten blir sluppet ut igjen. Den er ikke i slekt med tunge (sole) slik det engelske navnet antyder. Dette er en fisk som har kommet hit fra sydligere farvann for mange år siden. De røde beinene inni flyndra er noe av det som tydeligst skiller den fra våre andre arter.


-filet av lomre
-blå småpoteter
-sylteagurk
-rømme iblandet kokosmelk, sitronsaft og pesto


pris: 60-100 pr kg
komfort: lett å jobbe med
smak: 8/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!