Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

mandag 3. juli 2017

Keo Fisk/Keo Fish/Pseudapocryptes Lanceolatus (Ferskvann)



Keo fish, mud goby, mudskipper, kjært barn har mange navn. Dette er en art i pseudapocryptes-slekten, som også går under navnet Oxudercinae. Om det finnes noen forskjell på de to nevnte slekter er for meg uvisst, men sistnevnte går ihvertfall under det norske navnet "Slamkrypere". Da denne arten lever i vann heller enn gjørme i motsetning til Oxudercinae, kan det altså alene være forskjellen, og jeg avstår da å bruke navnet Slamkryper da det gir feil forventninger om arten (Der!).
Det finnes 89 arter som kan gå under navnet keo fisk. Denne lever i ferskvann og brakkvann som knytter seg til det indiske hav. De er sågar utbredt fra India til Tahiti, spesielt i Mekong-deltaet, og mine kommer sedvanlig nok fra vietnam hvor jeg er usikker på om de er viltfanget eller oppdrett. Disse eksemplarene er lengre enn andre Keo fisk jeg har vært borti, noe som kanskje kan leses i det latinske artsnavnet.
Når disse er ferdigstekt kan man enkelt rive ut beinet fra resten av kjøttet, og meske seg med hva som kan minne om torsk (!). Sær sær ting dette her, den smaker forsåvidt godt, og konsistensen er god, det er bare det at en ser for seg noe som ikke smaker som mors fiskekaker...
Jeg kan lett anbefale å prøve denne.



-pseudapocryptes lanceolatus
-grønnsaksblanding
-fiskesaus
-aspargespoteter



pris: 40-80,- pr pakke
komfort: varmebehandles forsiktig
smak: 5/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!