Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

tirsdag 18. august 2015

Eplesnegler/Apple Snail/Pila Polita (ferskvann)





Eplesneglen er en ferskvannssnegle som også klarer seg fint på land, altså en amfibie. Den er et miljøvennlig alternativ til oppdrettsfisk, og den er økonomisk å drive oppdrett av i de landene den allerede er etablert. De trives best i tropiske klimaer, og noen artstyper regnes som skadedyr da de kan ete vel mye vegetasjon om bestanden kommer ut av kontroll. Mange land har strenge reguleringer på import av arten.
I Norge mener jeg den kun fås kjøpt i frossen tilstand, og i mange tilfeller forkokt. Den krever minimalt med varmebehandling, og kan fort bli hard og gummiaktig om den får for mye. Når det er sagt er smaken knall, og den skal kun freses med litt smør, salt og pepper. Dette er noen nydelige små saker som jeg selv verdsetter høyt og alltid har et par kilo av i fryseren. Noen mener også at de er et afrodisiakum.



-eplesneglekjøtt
-marksjampinjong
-søtpotet
-gulrot
-basilikum
-hvitvinseddik



pris: 50-100,- pr kg frosset
komfort: null tilberedelse før steking, men vanskelig å steke riktig
smak: 8/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!