Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

mandag 14. september 2015

Fjesing/Greater Weever/Trachinus Draco (Saltvann)





Denne er ikke så vanlig hos oss som før . Kankje kan det være fordi strendede hvor den vokser opp overbefolkes, eller annen årsak. Sørover i europa er den like vanlig som før. Jeg husker da jeg vokste opp var det alltid masse historier om folk noen kjente som hadde tråkket på en fjesing. Husker ikke sist jeg hørte noe sånn. Mitt eksemplar er fanget i Danmark.
Man må kutte av hodet slik at man får med seg piggene ved gjellene da disse er giftige. Også piggene på toppen er giftig. Ellers er det grei skuring. Skinnet er ganske tykt og seigt så det kan med fordel fjernes. Kjøttet er fast, fett og meget smaksrikt, perfekt på grillen og tåler høy varme. Enda en art som blir sett på som ufisk hos oss, men egentlig er noe av det beste man finner i havet, det er ihvertfall min opplevelse og mening.


-filet av fjesing
-cherrytomater
-asparges
-isbergsalat



pris: 50-100,- pr kg
komfort: ganske enkel, men uforsiktighet kan medføre mye smerte
smak: 10/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!