Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

lørdag 5. mars 2016

Speilkarpe/Common Carp/Cyprinus Carpio (Ferskvann)




Speilkarpe er egentlig samme art som skjellkarpe, bare uten skjellene, litt som at gullørreten er samme art som regnbueørreten, bare med andre farger. Karpa er en populær fisk i fornøyelsesparker, botaniske hager og fiskedammer. Det er en vanvittig mengde småbein i denne fisken, som man ikke får pelt bort, men ved god tid i panna eller ovnen vil flesteparten av disse bli myke og spiselige. Kjøttet har fin struktur og en mild smak uten å være blass eller nøytral. Opprinnelig er karpa en japansk fisk, men den har etablert seg andre steder ved hjelp av utplassering. Mitt eksemplar er oppdrettskarpe fra Tyskland. Når fisken er tint (fåes ikke fersk i Norge) er det ofte et glatt hvitt belegg på fisken, dette kan man vaske bort.


-filet av skjellkarpe
-potetskiver
-vårløk
-hjemmelaget thousand island


pris: 50-100,- pr kg
komfort: masse bein og pirk
smak: 4/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!