Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

mandag 4. mai 2015

Sypike/Poor Cod/Trisopterus Minutus (Saltvann)




Tilbake til havet, med enda en liten krabat. Denne vil nok aldri bli noen favoritt blant sportsfiskere da den sjelden går i stim, ikke blir stor, ikke er ettertraktet som matfisk og ikke er spesielt pen å se på. Dette eksemplaret fikk jeg i garnet. Kjøttet er fast og tåler litt temperatur. Har man en ok størrelse sypike kan det være fornuftig og steke den hel, men det er en del bein. Min er filetert og lagt på en skive, det trenger ikke bli vanskeligere enn så. Jeg merker at jeg neste gang skal ha en stor fin fisk, istedenfor disse småartene. Men når det er sagt er nok sypike og brisling de beste småartene jeg har prøvd til nå.


-filet av sypike
-brødskive
-aioli
-isbergsalat
-bønnespirer


pris: har aldri sett dem i noe utsalg
komfort: middels vanskelig
smak: 8/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!