Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

lørdag 27. juni 2015

Elvekrabbe/River Crab/Chinese Mitten Crab/Eriocheir Sinensis (Ferskvann)




Disse krabbene er på størrelse med dem man fant på stranda eller fanget fra brygga i vår barndom. Jeg har kokt en og det var ikke noe kjøtt i den, men kraften var god, så jeg har laget en suppe av elvekrabbekraft heller enn å streve med å samle kjøtt til å dekke en skive. For å være helt ærlig, så er jeg ikke sikker hvordan disse krabbene best skal utnyttes, eller hvordan de spises andre steder. Elvekrabber har spredd seg i liten skala i tyske elver og blir sett på som en mulig trussel mot eksisterende økosystemer der. Smaken på kraften selv er ganske mudder- og jordaktig, så en fiskebuljongterning eller to kan tilføres med hell.



-kraft av elvekrabber
-kokosmelk
-fiskebuljong
-rød chili
-rød paprika
-sjalottløk
-gulrot



pris: 80-120 pr pk
komfort: ok å koke kraft på, usikker om man blir mett på annet vis
smak: 5/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!