Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

fredag 1. desember 2017

Tropisk Ansjos/Tropical Anchovy/Anchoviella Commersonii (Saltvann)




Det kan hende at denne arten nå er sammenspleiset med stolephorus commersonii, men disse er ihvertfall vesentlig større enn noen stolephorus jeg noensinne har vært borti før. Det er flotte fisker som gjerne kan stekes hele med bein intakt. Filetering av såpass små arter kan ofte føre til problemer, men skal man først igang med slikt er det et godt tips å legge dem i fryseren 30 minutter først slik at de blir litt stivere og dermed enklere å jobbe med. Arten finnes utelukkende i Stillehavet og er ikke truet som følge av dagens fiskeri.
Smaken er ganske mild og kjedelig, uten at den er vass eller dau på noen måte. Ganske typisk for sildefisk fra Stillehavet, ifølge mine erfaringer. Størrelsen på disse gjør dem litt mer takknemlige å jobbe med enn en del andre ansjoser.


-tropisk ansjosfilet
-tomatsuppe på boks
-tomatpure
-stangselleri
-hvetemel
-sukkererter
-vårløk
-grønn paprika
-hvitvin
-sukker
-srirachasaus
-estragon


pris: 50-100,- pr pk
komfort: som brisling
smak: 5/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!