Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

lørdag 2. desember 2017

Fanged River Frog/Javan Giant Frog/Limnonectes Macrodon (både land og vann)




Enda en art som strengt tatt ikke er akvatisk, men lever i områder med mye fukt. Vi sniker den med på det grunnlaget... Denne frosken finnes utelukkende på øyene Java og Sumatra i Indonesia. Ettersom regnskogene hugges ned i fullt monn om dagen begynner arten å bli sjeldnere, men det minsker verken inntaket eller jakten etter arten, dessverre. Dette har ført til at den nå er karakterisert som "sårbar", og jeg anbefaler heller inntak av andre frosker med mer bærekraftige bestander. Denne legger eggene sine i elver og lever livene sine i nærheten av disse elvene hvor den nyter insekter både i vann og på land.
Størrelsen på disse lårene er 6-8, som jo betyr at det er ganske små frosker som er brukt i dette produktet. Den smaker som kylling, men har heftig mye bein. Jeg setter uansett vurderingen av smak høyere enn den av komfort.


-froskelår av arten limnonectes macrodon
-poteter
-mornaysaus
-grønn pesto
-vårløk



pris: 130-200,- pr kg
komfort: mye bein, noe kjøtt
smak: 7/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!