Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

lørdag 4. november 2017

Amerikaknivskjell/Atlantic Jackfish Clam/Ensis Directus (Saltvann)



Jeg trodde (håpet) jeg var ferdig med knivskjellfamilien, men den gang ei. Først og fremst må jeg innrømme at jeg opplever at de oftest har en besk smak som ikke passer meg. Også er det ofte mye sandkorn selv etter masse skylling. Nå har jeg skaffet meg en elektrisk trykkoker som har en innstilling for muslinger som "garanterer" perfekt resultat, den skal jeg bruke, så det skal ihvertfall ikke stå på tilberedningen denne gangen... Eller som de sier over dammen here goes nothing..
Umiddelbart ser det ut som de inneholder mindre sand, og de løsner enkelt fra skjellene. Smaken er umiskjennelig viskelæraktig, og med noe sand. Alt i alt enda en skuffende affære med et medlem av ensis-familien. Men nå burde det i det minste være overstått. Arten finnes i store monn i Atlanterhavet langs kysten av Canada og USA, men den har også i senere år etablert seg på denne siden av bukta, hvor den er kategorisert som en uønsket art. Uheldigvis er den ikke like enkel å gjenkjenne fra sine ønskede slektninger som f.eks stillehavsøstersen er, da denne utseendemessig ikke skiller seg særlig fra andre knivskjell.


-amerikaknivskjell
-hjertesalat
-avocado
-creme fraiche dressing
-hvitvin


pris: 100-200,- pr kg
komfort: fjern sanden og nyt det litt tørre, gummiaktige og beske kjøttet
smak: 3/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!