Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

torsdag 2. februar 2017

Japansk Ål/Japanese Eel/Anguilla Japonica (Ferskvann, Saltvann)





På tross av dens geografisk stedbundne navn finnes anguilla japonica i langt flere asiatiske land enn Japan. Kalles ofte Unagi. Den fødes i saltvann, men lever ellers store deler av livet i ferskvann. Årsaken til at de kalles "japansk ål" er i hovedsak fordi dette er hvor den spises og blir ansett som fancy mat. Når dette er sagt er arten listet som truet, og jeg anbefaler at vi unngår å handle denne selv om den finnes i flere butikker som spesialiserer seg innen asiatiske matvarer. Det er dog en ekstrem oppdrettsnæring av arten, så det finnes nok gode alternativer. Den skal visstnok inneholde det som kalles en "fluorescent protein" som kan medføre skader i leveren og blodet vårt. Alt i alt, jeg inntar denne som et offer for bloggen, men kommer ikke å prøve den senere. Den er allerede grillet og lagt i en lake av soyasaus, så her skal jeg altså bare steke den i ovnen i 5 minutter mens jeg krysser fingrene. Har ikke sett den tilsalgs i rå tilstand.
Nå når den er varmebehandlet to ganger er konsistensen nærmere babymat, og det eneste jeg smaker er dessverre soyamarinaden. Kjøttet løsner dog enkelt fra skinnet.



- forgrillet japansk ål i soyamarinade
- endivesalat
- hurtignudler


pris: 50-80,- pr ål
komfort: skal bare tas ut av presenningen og varmes
smak: 3/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!