Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

fredag 4. august 2017

Rød Brennmanet/Lion's Mane Jellyfish/Cyanea Capillata (Saltvann)



Nesledyr er vel ikke dyr? Cyanea Capillata er verdens største brennmanet, meget utbredt, og i overflod langs vår kyst i varme sommermåneder, til ubehag for både garnfiskere og badenymfer. Dette er vel den tredje selvfiskede maneten som prøves på oppdagfisk, og tatt i betraktning at de forrige to samlet scoret 0 poeng, er forventningene naturlig lave.
MEN! Jeg har jo i det minste trykkokeren min, med masse forhåndsinnstilte programmer for all mulig mat, her må det da finnes noe som kan tilberede meg en ok brennmanet?
Dette, pluss et solid dynk i sukker for å fjerne den verste saltsmaken, merker jeg at egentlig ikke er nok til å løfte forventningene...
Når denne har ligget og kost seg i eget avkok, etterfulgt av sukker og enda mer avkok, er ca 3.5% av opprinnelig brennmanet igjen. Og det smaker litt som noe fra det asiatiske kjøkken. Søt og salt silikon. Og igjen er det denne bløte gummiaktige konsistensen som gjør at jeg er glad jeg kan spytte ut heller enn å svelge. Med en gang det kommer i kjeften skriker hele kroppen NOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!! (på engelsk til og med)
Jeg gir meg, slaget er tapt, nok maneter, eller har jeg en masochistisk nok side til å prøve jævelskapet en gang til? Helt sikkert...


-cyanea capillata
-sukker
-maiskorn
-risnudler


pris: kan svi litt
komfort: heller på kroppen enn i munnen
smak: 2/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!