Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

torsdag 6. juli 2017

Trådstjert/Largehead Hairtail/Trichiurus Lepturus (Saltvann)




Dette er en bøs og grådig rovfisk som er lang og smal, lengre enn en ål og smalere enn en st. Petersfisk. Den går også under tittelen beltefisk. Den kan bli opp mot 2.5 meter lang og har en bærekraftig bestand med tanke på dagens industrielle fiske etter arten. Selv om arten ofte regnes som én art, mener mange at det er en art med flere underarter, som deles inn etter geografisk utbredelse. De spiser et meste av mindre arter de kommer over, inkludert mindre eksemplarer av egen art. Det er en av verdens viktigste arter innen kommersielt fiske, i hovedsak i Kina, som i 1009 sto for 1.2 mill tonn av de 1.3 mill tonnene som ble fanget på verdensbasis. Jeg har ikke klart å finne et helt eksemplar, så derfor må disse stykkene holde inntil videre.
De er enkle nok, kan stekes på høy temperatur og er raskt ferdig. Det skal sies at det sikkert finnes en teknikk for å fjerne mesteparten av beina i kjøttet, men den kan jeg altså ikke, så da bli opplevelsen litt snodig. Skal visstnok spises litt som vi spiser spare ribs. Kjøttet er både saftig og fint, dog en anelse nøytralt. Gøy å ha prøvd!


-stykker av trådstjert
-potetsalat
-salsa av tomat og vårløk



pris: 60-100,- pr pk
komfort: En god del løse bein, kan oppleves ubehagelig
smak: 5/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!