Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

tirsdag 7. mars 2017

Gulfinnet Goby/Yellowfin Goby/Acanthogobius Flavimanus (Saltvann/Brakkvann/Ferskvann)




For å være helt ærlig, dette er saltet, sukret, infusert med sorbitol, most og deretter tørket Gulfinnet Goby. Jeg har vel sjelden vært så langt fra noe som kan minne om den fisken som finnes i naturen. Men så er det jo slik at Gobyer og meg har et slikt forhold at jeg ikke aner hva som er den tradisjonelt korrekte måten å lage dem på med mine råvarer og kjøkkenfasiliteter. Da kan man jo av og til lykkes med å prøve noe i en ny form. Ikke det at jeg har den fjerneste anelse om hva jeg skal gjøre med disse heller. Rett fra pakken smaker de litt som salt vingummi.
Fiskene finnes i alle typer grunt vann langs kysten av japan og Kina. Etter tips fra min lokale mentor innen koreansk kokkekunst (alle har jo en), skal disse altså smøres og marineres i masse forskjellig før de frityrstekes. Jeg har bare frityrstekt mine for å smake mest mulig av en allerede smaksatt gulfinnet goby. De blir ganske sprø ja, men også seige, venskelig å sammenligne med noe snack vi ellers finner her i landet. Skikkelig snadder uansett!
Masse deilig umami-smak sammen med en god anelse beef jerky. En snedig overraskelse som kan være et supert alternativ til chips under fotballkampen.



-tørket gulfinnet goby
-dip av chilli saus, søt soyasaus og lettmajones
-valgfri drikke til


pris: 20-40,- pr 100gr
komfort: frityr er komfort
smak: 7/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!