Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

fredag 2. desember 2016

Humboldtakkar/Humboldt Squid/Jumbo Squid/Dosidicus Gigas (Saltvann)




Disse "burgerne" er praktisk talt forskjellige stykker humboldtakkar, hovedsaklig tentakkelbiter, som er limt sammen med risstivelse, gelatin og melkeprotein. Mengden av nevnte bindemiddel er dog så liten at jeg vurderer produktet til å kunne gi en god pekepinne på hva kjøttet smaker. Burgerne har en tendens til å disintegrere på høy varme. De blir fort overstekt og gummiaktige i konsistensen, kan tenkes fordi kjøttets struktur er tuklet med. Trenger godt krydder. Arten holder til i humboldt-delen av stillehavet og er den eneste av sitt slag. Den er en hissig art som tar knekken på det meste den kommer over, og angriper sågar mennesker. Arten er såvidt meg bekjent ikke rødlistet.


- biter av humboldtakkar
- isbergsalat
- baconterninger
- soppblanding


pris: 40-60,- pr. 140 gr
komfort: Som å tygge på ledningsisolasjon, dog er smaken bedre enn konsistensen
smak: 3/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!