Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

mandag 6. mars 2017

Marbled Octopus/Octopus Dollfusi (Saltvann)




En liten porsjon blekksprut, fra en liten blekksprutart som blir maks 9cm lang. Den koser seg langs kysten av det vestlige stillehav fra Kina til Vietnam, samt Hong Kong. Her finner de skjulested blant steiner og tomme skjell på havbunnen. Selv om det knapt drives kommersielt fiske etter arten, og de ikke selges separat, kan små biter av den ende opp i fryste sjømatmikser. Slik har jeg funnet mine biter.
De lever i voksen tilstand som bentos, mens unge eksemplarer lever av plankton i høyere vannlag. Selv om disse nok aldri vil bli noen anerkjent matkjøtt som følge av liten størrelse, liten geografisk utbredelse og at de er vanskelige å fiske, har de absolutt noe av det møreste blekksprutkjøttet jeg har vært borti. Fløyel og varm kniv i smør er assosiasjoner som kommer til meg her. Smaken er også god og står bra til salt kjøtt og andre smakfulle ingredienser.



-marbled octopus
-steinsopp
-ris
-spekepølse
-grønn chilli
-løk
-ingefær
-worchestershiresauce



pris: 40-80,- pr kg
komfort: vanskelig å varmebehandle riktig
smak: 8/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!