Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

torsdag 12. november 2015

Rognkjeks/Lumpfish/Cyclopterus Lumpus (Saltvann)






Det er ikke så mange andre plasser i verden hvor de artsdifferensierer hann og hunn når det gjelder Rognkjeks. Hannen skal jo smake bedre, ifølge mange, mens hunnen skal være mer ettertraktet pga rognen. Hvordan se forskjell? Jeg vet bare at om det er rogn, så er det ei dame, ellers ser jeg ikke forskjell på Rognkjeks og Rognkall. Bortsett fra masse deilig rogn har denne hunnen et flott mønster på skinnet.  Rognkjeks er en undervurdert fisk som har mange kvaliteter som matfisk. Rogn av høy kvalitet, lever av høy kvalitet og pukkelfett som hever enhver rett. Hvis man kjøper disse for kilopris er nedsiden at ryggfiletene, som er det eneste rene kjøttet på fisken, proporsjonalt lite i forhold til totalvekt. Fisken brukes idag hovedsaklig til kommersiell rognproduksjon og lakselusspiser i oppdrettsanlegg.
Å steke rognkjeksleveren i rognkjeksnakkefett og hvitløk, får dyremishandlingen av franske oppdrettsender til å virke totalt meningsløs.
Husk å ha en god temperatur i gryta når kjøttet slenges på, for det er mye vann i det, og det blir fort mer kokt enn stekt om temperaturen er for lav.

- filet og lever av rognkjeks
- purreløk
- jordskokk
- sylteagurk


pris: 40-100,- kg
komfort: mye jobb og pirk, for entusiaster
smak: 4/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!