Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

onsdag 1. februar 2017

Undulatvenusmusling/Undulate Venus Clam/Paphia Undulata/Paratapes Undulatus (Saltvann)




Denne måneden skal Oppdagfisk utelukkende ha asiatiske arter som tema, følg med!

Disse muslingene her er fra det vestlige middelhavet, og er hentet fra små skjell som ikke er vokst til vongole-størrelse, muligens, det er ganske flate skjell. 1000/1500 for dem som er kjent med tallenes mening. Jeg er ikke riktig sikker, men vil anta at de kommer fra et eller annet slags oppdrettsfasilitet. Undulatvenusmuslingen har, foruten veldig mange poeng i scrabble, noen flotte skjell som gjør seg på mang en peishylle. Som mat er denne utbredt i sør-asia, men ellers blir den mest sett på som unyttige skjell og krabbemat. Arten går under to forskjellige latinske navn, men det er altså snakk om én art. Muslingenes lille kropp, ca en kvart fingernegl, gjør at de ikke skal ha mye varmebehandling, og dermed setter lite smak til andre ingredientser.
Når sant skal sies synes jeg disse muslingene smaker mest som våt papp. Kanskje burde de tilberedes helt annerledes, men har man ikke asiatiske spesialkokebøker for hånden tror jeg ikke dette er noe å prøve seg på.


-undulatvenusmuslinger
-løksuppe
-grovkvernet sort pepper


pris: 80-120,- pr kg
komfort: ferdig pelt er de jo litt som fjorland, skal bare varmes opp
smak: 2/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!