Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

torsdag 6. oktober 2016

Sverdfisk/Swordfish/Xiphias Gladius (Saltvann)




Det finnes bare en art i hele sverdfiskslekten, altså er sverdfisken xiphias gladius i så måte ganske enestående. Den kan bli opp mot 5 meter lang og finnes i atlanterhavet, stillehavet og det indiske hav. Den vokser fort, er en grådig jeger og forflytter seg store avstander på kort tid. Altså en fisk man kan spise med god samvittighet enn så lenge, enda tiltak ble satt inn mot slutten av 90-tallet for å bevare bestanden. Kjøttet, som minner om mørt kalvekjøtt i smak og tekstur, kan inneholde høye verdier av kvikksølv, det anbefales derfor ikke for barn eller gravide. Det er veldig synd, da dette er noe av den beste sjømaten jeg har smakt. Salt og pepper med enkle grønnsaker som tilbehør holder lenge her, smaksbombe!



- stykker av sverdfisk
- blå og hvit gulerot
- samsøpotet
- maiskorn


pris: 250-400,- pr kg
komfort: som indrefilet
smak: 10/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!