Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

onsdag 6. mai 2015

Lysing/European Hake/Merluccius Merluccius (Saltvann)





Større fisk, men ennå i torskefamilien. Dette er Lysingen, som ikke er så vanlig i norske farvann som rundt Danmark, Storbritannia og sydover. Den brukes ofte i fish'n'chips fordi den er lett å filetere og billig. Den har ikke like fast kjøtt som mange andre i torskefamilien, den er heller ikke like ettertraktet som matfisk, ihvertfall ikke her hos oss, og jeg tror det er den eneste fisken i torskefamilien med skjell. De fleste fiskebutikker fjerner skjellene på fisken før den selges. Fisken har en liten buk og kan minne om lange på kroppsfasong. Den har overbitt og uhyggelige tenner. Lysingen er en god matfisk og kan sammenlignes med torsk, lange og lyr. Det drives så vidt meg bekjent ingen oppdrett av arten, og den er på nedadgående kurve bl.a. pga konstant overfiske. Unngå denne arten i gytetiden mellom februar og april. Ellers oppfordres moderat inntak.
Ertepeisene som er brukt i denne retten er ikke sukkererter, selv om de kan forveksles, og er ganske seige i skinnet. Kutt av en bit i en av endene og ertene kan enkelt presses ut av belgen.



-filet av lysing
-ertepeiser
-markchampignon
-rød paprika
-karrydressing



pris: 50-100,- pr kg
komfort: ganske løst kjøtt, vær forsiktig med kniven, mye kan gjøres med hendene her.
smak: 6/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!