Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

søndag 6. august 2017

Bergkutling/Painted Goby/Pomatoschistus Pictus (Saltvann)



En minifisk jeg har funnet på strandet og anrettet på i spiseskje, så kanskje ikke et fullverdig alternativ til middag, ihvertfall ikke her i huset. Den smaker faktisk ganske digg, men er mer snacks en fullverdig mat. Beina og hodet er skjøre og knuses enkelt mellom tenna. Kan ikke si så mye mer, kan minne om sprøstekt uerskinn, det lille jeg kan smake, og igjen er det som sagt ganske digg. Bergkutlingen blir opp mot 9cm i lengde, så min er et ungt eksemplar. Den finnes hovedsaklig langs den europeiske kysten, foruten observasjoner i svartehavet. Den har få naturlige fiender, er ikke truet og kan spises med god samvittighet. Én liten funfact for dem som leser denne siden innimellom de viktigere ting i livet, er at dette faktisk er den første kutling/goby som finnes i Norge, hvis er prøvd på oppdagfisk.



-bergkutling
-del av salatblad
-del av hvit aspargestupp
-del av sort trøffel
-del av hermetisk sjampinjong
-karrydressing
-3 maiskorn



pris: selvplukk
komfort: tja, er vel litt som popcorn, bare å hive innpå
smak: 6/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!