Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

fredag 1. september 2017

Sort Riskrabbe/Black Rice Crab/Somanniathelphusa Sinensis Sinensis (Ferskvann)




Okay, her er vi greit ute og kjøre tenker jeg. Dette er altså en mos av hakket krabbe bestående av somanniathelphusa, som i og for seg er en ganske stor orden av innlandskrabber fra Kina og omkringliggende land. De finnes i bortimot alle vann som er tilknyttet jordbruk. Somanniathelphusa sinensis sinensis er den eneste av artene som jeg kan finne noe brukbar info om på google/wikipedia. Selvagt skrevet på Vietnamesisk. Jeg antar at det er denne arten som hovedsaklig er hakket opp i min blanding, da det virker å være den eneste som det drives større kommersielt salg av. Somanniathelphusa sinensis er ikke en enslig art, men også en samlingsbetegnelse for ordenen somanniathelphusa. Her gjelder det altså å holde tunga beint i munnen. Heldigvis kan jeg bruke oversetteren og lese meg opp på arten. Det står bl.a. som følger:

" ..Krabbe spise rå eller kokt kan dårlig lunge Fluke Paragonimus parasitter. Denne parasitt epifytiske krabbe, inn i menneskets tarm, forårsaker magesmerter, diaré ... deretter inn i lungene de forårsaker hoste, brystsmerter, vanskeligheter med å puste, feber, urticaria ... hvis beboerne i hjernen ofte føre til beslag, lever, leveren abscess opprettet.." 

Skulle bloggen min plutselig stoppe opp etter dette innlegget, har det vært gøy så lenge det varte.. :-)
Uansett, hvordan oppleves dette? Det er nesten ugjenkjennelig om det er noe krabbekjøtt i dette. Selve greia ser mer ut som muddervann. Jeg skal være ærlig og si at selv om dette ser sykt uappetittelig ut, smaker det mildt og godt, nesten søtlig nøtteaktig. Må smakes til med salt og pepper. Minner egentlig ikke om noe vi har her i Norge, får litt assosiasjoner til milde, søtlige thai-retter.



-hakket krabbepasta iblandet vann
-sukkertertespirer
-koriander
-vårløk
-kokosmelk


pris: 30-80,- pr pk
komfort: kan man varme vann kan man varme suppe
smak: 5/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!