Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

fredag 10. juni 2016

Bukstripet Bonito/Striped Bonito/Skipjack Tuna/Katsuwonus Pelamis (Saltvann)




En av de mest brukte tunfiskartene innen kommersielt tunfiske. Kan også finnes i diverse hermetikk, men jeg anbefaler den fersk. På norsk har vi døpt arten "bonitt", men jeg foretrekker bonito, som høres penere ut, og betyr vakker. Bør stekes på mild varme for ikke å bli tørr. Arten har en sunn bestand som tåler dagens fiske, og er dermed et godt alternativ. I motsetning til endel andre arter har denne en ekstra sidefinne som går under skinnet bak den ytre sidefinnen, disse er det viktig å fjerne. Kjøttet har en flott struktur.


- fileter av bukstripet bonito
- hvit søtpotet
- sjalottløk
- gul paprika
- redusert stout- og worchestershiresauskraft


pris: 80-150,- pr kg (ofte inkludert en del blod)
komfort: lett å fileter, som sei og makrell
smak: 7/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!