Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

søndag 5. mars 2017

Keo Fisk/Mudskipper/Pseudapocryptes Elongatus (Ferskvann)



Pseudapocryptes Elongatus er en av de mest populære gobifiskene hva mat angår, og er utbredt i brakkvann fra det indiske hav, stillehavet og til Tahiti. Den finnes i de fleste sentral- til sørøstasiatiske land. Den har kun en annen slektning i pseudapocryptes-slekten, Pseudapocryptes Borneensis.
Det finnes enorme mengder av denne arten i det fri, samt at det drives en del oppdrett av arten, så man kan spise denne med god samvittighet.
Sammenlignet med lanceolatusene er disse kortere, men først og fremst vanvittig mye mer slimete, bør kanskje skylles før man tilbereder dem, men jeg finner ingen usmaker i henhold til dette. Det er ikke mye kjøtt på disse, men det som er kan smake som vassen makrell. Jeg har tilsatt røykessens for å stabilisere den ellers meget kjedelige smaken. Med nevnte essens snakker vi mer kvalitet og begynner å nærme oss noe som kan minne om røyka sild, eller hermetisert ansjos.



-keo fisk kjøtt
-oransje paprika
-egg
-majones
-røykessens
-risvinseddik
-smørdampede kamskjell



pris: 40-80,- pr pk
komfort: brassér lenge på svak varme, så går det greit
smak: 5/10 (ved tilsatt røykessens, 3 uten)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!