Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

onsdag 5. juli 2017

Pennahia Argentata/Silver Croaker/Pennahia Argentata (Saltvann)



Croaker er en fiskegruppe jeg ikke har prøvd spesielt mye av fra før. Denne er dessverre tørket, og resultatet kan derfor variere en del fra et fersk eksemplar. Når det er sagt er det heldigvis ikke mye tørket fisk som slipper gjennom slusene og inn på denne bloggen. Finner jeg en fersk eller utørket Pennahia Argentata en dag kan det godt være det kommer et nytt notat på denne arten.
Pennahia Argentata er en liten fisk som vanligvis ligger på rundt 20cm i lengde, men kan bli opp mot 40cm, og lever på en avgrenset område i den vestlige delen av stillehavet. Det drives industrielt fiske etter arten, men i mindre skala, og den er enda ikke evaluert ift. bærekraftighet.
I dette tilfellet har jeg kun vannet ut fiskene i H2O, og de blir da veldig salte, så en blanding av vann, melk og litt edikk vil være bedre. Kjøttet er fast og kan minne om sild. Dog er det mye bein og veldig lite kjøtt på disse smale fiskene.


- pennahia argentata
- pastabånd
- soltørkede tomater
- sylteagurker
- hermetiserte erter og gulrot



pris: 60-100,- pr 3 stk
komfort: Bein, pell og utvanning er mer stress enn smaken er verdt
smak: 3/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!