Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

søndag 4. juni 2017

Greasyback Shrimp/Metapenaeus Ensis (Saltvann)




Disse har jeg ikke funnet noe norsk navn til, men er en anerkjent art av mellomstore reker. Mine eksemplarer er uten hode og skjell, tørket og saltet, og inneholder ca 95% reke, resten salt o.a. Industristørrelsesorden L. Disse tørkede rekene kan man faktisk spise som snacks, og de er kjempegode i så måte, men oppdagfisk's tradisjon tro har jeg brukt dem i en matrett. I dette tilfellet i en gresskarsuppe sammen med rødløk, hvor rekesmaken forsvinner litt. Det står lite om arten online som jeg har funnet. Den smaker salt og røkt, ikke ueffent, like digg som ristede pistasjnøtter, men lavere i fettinnhold. Har dessverre ikke så mye mer å komme med her, annet enn at jeg anbefaler en neve av disse sammen med ei pils om man er glad i alternativ snacks.


- greasyback shrimp
- rødløk
- gresskarsuppe


pris: 30-50,- pr pose
komfort: som en pose peanøtter
smak: 5/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!