Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

tirsdag 1. september 2015

pigghå/spiny dogfish/squalus acanthias




Jeg fryktet at dette bare ville være vassent og daut, litt som opplevelsen med småflekket rødhai. Heldigvis har denne arten noe kraftigere kjøtt, bedre konsistens og mer fett. Og mer fett gir mer smak her. Denne er på ingen måte noen vanlig art i norske farvann, og bestanden regnes som utrydningstruet. I norge fåes den som bifangst innimellom. <dem finnes i alle verdenshav og kan bli opp mot 100 år gammel. I tillegg føder den levende avkom og har en graviditet som varer opp mot to år, den lengste graviditeten for noen dyreart. Alt i alt er dette en fantastisk art som dessverre er på vei mot utryddning, og det drives lite arbeid for å forhindre dette. Hvis levende eksemplarer fanges, anbefaler jeg å slippe dem ut igjen.


-filet av pigghå
-hestebønner
-asparges
-løksjy


pris: 80-150,- pr kg
komfort: vanskelig, seig, mye bein, stritt skinn
smak: 7/10

1 kommentar:

  1. Tja, en "sterkt truet" art i Norge (Artsdatabanken) - dvs. direkte utrydningstruet. En "kritisk truet" art i hele det nordøstlige-Atlanterhavet (IUCN). Tradisjonelt har dette vært Norges vanligste haiart. Det er påbudt å slippe ut igjen levende pigghå, og forbudt å fiske etter arten, også for fritidsfiskere.

    SvarSlett

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!