Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

søndag 5. februar 2017

Kinesisk Ferskvannskrabbe/Somanniathelphusa/Somanniathelphusa Sinensis (Ferskann)



Somanniathelpusa Sinensis er én av intet mindre enn 33 forskjellige arter innen ferskvannskrabbefamilien Somanniathelpusa. Den finnes i elver og vann i Kina, Taiwan og ellers i sørøst-asia. Mine erfaringer med små/mindre ferskvannskrabber er at det gjerne er minimalt med kjøtt i dem, så det beste man kan gjøre er å lage en slags kraft av skallet. Kanskje er disse annerledes? Til tross for store og relativt bæredyktige bestander, pluss muligheter for oppdrett, er disse krabbene ikke ansett som særlig anvendelig mat noen steder. Vår egen strandkrabbe tror jeg at får mye smak gjennom saltvannet og næringen som er i det, pluss et variert kosthold. Kinesisk ferskvannskrabbe overlever i elver og vann hvor det finnes lite å spise og lite næring ellers. De er også meget populære hos akvariumsentusiater. Begynner å nærme meg et sted hvor forventningene falmer nå, på tide å smake med et åpent sinn! :)
Okei, det er enorme mengder mudder i disse krabbene, som nok kommer fra mudderbunn i habitatene deres. Selv om jeg har skylt under kaldt vann før koking, blir hele kokekrafta som gjørmete, mørkebrun mudderdam. Når jeg åpner krabbene er de tomme bortsett fra små hus som også er fulle av mudder. For å være dønn ærlig er jeg litt usikker på hva man kan få ut av disse små krypene hva mat gjelder?



-heftig silet kraft fra ferskvannskrabbe
-suppegrønnsaker
-salt


pris: 40-80,- pr brett
komfort: liker man smaken av muddergjørme er dette en delikatesse
smak: 1/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!