Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

mandag 6. februar 2017

Lungemalle/Fossil Cat/Asian Stinging Catfish/Heteropneustes Fossilis (Ferskvann)



Jeg begynner å bli smalt bereist i malleverdenen, og har hittil lært meg at det kan variere fra det begredelige til meget gode. Dette er en liten art som er populær hos akvariumsentusiaster. Som man kan lese av et av dens engelske navn er denne smertefull å bli stukket av for mennesker da den har en giftig spiss på en av finnene. Mine eksemplarer er allerede flådd, og dermed uten gift. Den er også en ettertraktet matfisk i Asia, hvor den eneste ville bestanden finnes, som følge av dens medisinske/helende egenskaper.
De spiser ofte mindre eksemplarer av egen art og tar godt for seg av både insekter, krill, alger og andre småting i samme økosystem. De er ikke rødlistet og kan spises med god samvittighet. Dens norske navn kommer såvidt jeg har skjønt av at de kan puste litt på land også.
I det fri ligner disse litt på forvokste rumpetroll med lange barter. De flådde eksemplarene mine er meget bøyelige og har mange bein, men der er ingen vits å prøve å filetere dem da kjøttet er såpass skjørt at varmen de får fra hendene under knivbehandlingen ødelegger strukturen i det.
Ved svak steke/koketemperatur blir kjøttet mørt og velsmakende. Beina er såpass mange, små og porøse at det er vanskelig å unngå å spise en del av dem. Kan minne om yellow walking catfish hva smak angår, men prossessen fra tallerken til mage er mindre lystbetont. Gøy å ha prøvd.



- flådde lungemaller
- risnudler
- ingefær
- gulerot



pris: 60-120,- pr pk
komfort: svidd gummi i nesa
smak: 4/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!