Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

tirsdag 5. september 2017

Bølgelinjet Grouper/Wavy-Lined Grouper/Brown-Lined Reef Cod/Epinephelus Undulosus (Saltvann)




Dette er en grouper, min andre til nå hvis jeg husker riktig, som lever hovedsaklig i det indiske hav, og spedere i andre eler av stillehavet. Selv om den referes til som cod, er den på ingen måte en del av noen torskeslekt. Den holder seg langs kysten fra 20 opp til 100 meters dyp. Arten er enda ikke vurdert ift. bærekraftighet eller bestandsnivå. Når dette er sagt drives det mye kommersielt fiske av groupere, hvor fangst av enkeltarter ikke registreres. De blir sjelden over halvmeteren lang, men kan nå lengde på 75cm. Ellers kan man jo se at mitt eksemplar dessverre er oppskjært før eksport.
Kjøttet er litt daut og vassent, og mangler struktur, men smaken er der. Kan minne litt om tunger eller annen flyndre med lavere fettprosent. Helt kurrant, men ingen gastronomisk høydare. Lite særpreg.


-bølgelinjet grouper
-hjertesalat
-sjalottløk
-pastinakk
-rød paprika
-bernaisesaus


pris: 60-120,- pr kg
komfort: tykke bein, ellers grei skuring
smak: 5/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!