Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

tirsdag 6. mars 2018

Storøyd Tunfisk/Bigeye Tuna/Thunnus Obesus (Saltvann)




En tunfiskart som finnes i alle verdenshav sør for Storbritannia og nord for sørspissen av Oseania. Den blir 2,5 meter maks og er i så måte en stor tunfisk. Den er rødlistet og det anbefales ikke at man kjøper/spiser produkter som inneholder denne arten. Jeg kjøpte min hos en fiskehandler i Stavanger, og kommer aldri til å kjøpe den igjen, samme hvor god den er, om ikke rovfisket av arten reguleres og bestanden stiger. Artens sårbarhet vurderes til 56/100, som kategoriseres som høy, så igjen, ikke kjøp produkter som inneholder denne arten! Makrellstørje er 82/100, så ikke kjøp den heller. Jeg skjemmes derfor litt og liker egentlig ikke å skrive dette smaksnotatet.
Produktet kommer fra fiskerinasjonen Sør-Korea, som jeg mener har til gode å være representert på oppdagfisk, fisken kjøttet kommer fra ble da naturlig nok fanget i det vestlige Stillehavet.

En liten avsporing her, men jeg snakket med en mann som hadde jobbet innen fiskerinæringen, han anbefalte vår generasjon å spise tunfisk, mens de ennå finnes fordi enkelte markeder, spesielt det japanske, vil snart ha tatt knekken på det meste som er igjen. Jeg skjønner poenget, men tenker også at det er litt passivt, da forandringen starter hos den enkelte. Jeg vet dette er litt selvmotsigende iom innleggets natur, men jeg skal aldri spise thunnus obesus igjen!

Sånn, hvordan smaker den så? Kjøttet er saftig, men mangler litt av det kjøttpreget som en Makrellstørja har. Ganske midt på treet hva gjelder tunfisk, Det mangler litt struktur og oppleves mer som en porøs kjøttmasse. Kanskje burde dette heller vært servert som sushi? Det mangler ihvertfall nyanser av smak. Ingen usmak da...



-storøyd tunfisk
-samsøpoteter
-rød pesto
-gressløk
-vårløk
-grønn paprika
-rømme
-kapers



pris: 100-200,- pr pk
komfort: gavekort
smak: 5/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!