Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

lørdag 1. april 2017

Stripet Barrakuda/Striped Sea Pike/Sphyraena Obtusata (Saltvann,Brakkvann)




Barracudaene, en grådig, avlang, tømmerformet drapsmaskin av en rovfiskfamilie. Kanskje kan de minne litt om gjedde hvis vi skal sammenligne med våre egne arters kroppsform. Noen av artene kan bli opp mot 6 meter lange og de er stort sett altetende i vill tilstand. De finnes i alle verdenshav, men foretrekker varmere, tropiske havområder. Mitt eksemplar er arten Obtusata, som ikke blir stort større enn en halvmeter lang, men allikevel er en nådeløs jeger som beveger seg hurtig over store strekninger på utkikk etter mat.
Kjøttet er ganske magert, med flott blågrå farge på toppen der hvor det smaker ganske oljeaktig. Ellers er det et ganske vassent og porøst kjøtt som jeg kan se for meg vil passe fint i gryter eller supper, men alene blir den litt blass og er avhengig av godt salt og krydder, evt. smaksrik saus. Den har et klart kjøttaktig preg med en sær smak som minner om dufta av bensin. Bør prøves fordi den er såpass spesiell, men ikke sikkert smaken passer for alle.


- stykker av stripet barracuda
- grønnsaksblanding
- fiskesaus


pris: 100-160,- pr kg
komfort: sirkler som kan grilles som biff
smak: 4/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!