Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

tirsdag 7. februar 2017

Kort Makrell/Indisk Dvergmakrell/Short Mackerel/Shortbodied Mackerel/Rastrelliger Brachysoma (Saltvann)



Dette er en miniutgave av makrellen, som lever i store stimer på grunne havområder i Asia. Den spises hovedsaklig i Thailand, men er på vei til å bli en meget populær fisk som følge av stor økning i kommersiell fangst siden 1980-tallet. Arten er ikke vurdert i forhold til bærekraftighet.
Jeg har aldri sett et rått eksemplar av arten, mine er forkokt før de dypfryses, så den skal bare såvidt varmes opp før den er klar, men kan selvsagt også spises kald slik jeg har gjort i en salat. Den smaker som en blanding mellom makrell og sardin, ikke ueffent på noe vis. Alene har den en beskhet som kanskje kan oppleves uønsket, men dette forsvinner med litt salt, eller hvis den blandes med andre friskere ingredienser. En god fisk hvis man ønsker et sunnere alternativ til røkt makrell.


- kjøtt fra kort makrell
- isbergsalat
- rød paprika
- bacon
- maiskorn
- cottage cheese


pris: 40-60,- pr 3 stk
komfort: ikke noe for barna, lett å svelge bein
smak: 6/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!