Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

tirsdag 2. januar 2018

Northern Mauxia Shrimp/Acetes Chinensis (Saltvann)



Jeg mener å huske at noe lignende denne arten har vært innom oppdagfisk før, men da under et annet navn. Dette er knøttsmå tørkede reker som er såpass skjøre at man ikke behøver vanne dem ut. Det vil si, om man vanner dem ut kan de for desintegrere, og man vil sitte igjen med en syltynn suppe av vann og rekemel. Tidligere toppalpinister reklamerte jo for krill en periode, dette må da være noe i samme kategori, kanskje blir jeg god på ski? Max 1 cm lengde.
Det finnes 14 forskjellige Acetes-arter, hvorav den japanske acetes japonicus blir fisket mest av, selv om de foskjellige artene sjelden skilles ra hverandre men heller går under navnet acetes spp. Størsteparten av Acetes-fisket går med til å produsere rekepasta eller andre smakstilsetninger for det asiatiske kjøkken. Det er heller sjelden man får dem i hel utgave.
Det skal sies at dette ganske enkelt smaker salt, med en anelse peanøtt, kan faktisk minne litt om sprøstekt løk. Ganske snadder, men havner litt utenfor kategorien sjømat hva smak angår.




-northern mauxia shrimp
-avocado
-srirachasaus



pris: 20-50,- pr pk
komfort: tøysete lett
smak: 5/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!