Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

tirsdag 3. mars 2015

Engelsk Svartfisk/Black Ruff/Centrolophus Niger (Saltvann)




Engelsk svartfisk holder vanligvis til syd for norske farvann, men fåes av og til som bifangst. Pga økte temperaturer kan det være vi får se mer av den i Norge i årene som kommer. Personlig er det første gang jeg prøver denne fisken, men etter å ha stekt et lite stykke til smaksprøve, er det klart at dette er en veldig fet fisk som kan passe til retter hvor en ellers ville brukt fjærkre eller svin. Pannestekt er den saftig, men noe nøytral i smak. Fisken er ikke truet, men sjelden å fange da den trives best på dypet. Kroppsfasongen kan minne om en flyndre, men den er ikke en del av flyndrefamilien. Får du muligheten til å prøve denne fisken er det absolutt å anbefale.


-filet av svartfisk
-hjemmelaget korma
-couscous med timian og kokosmelk


pris: 80-120 pr kg
komfort: middels vanskelig
smak: 7/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!