Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

lørdag 31. januar 2015

Sild/Atlantic Herring/Clupea Harengus (Saltvann)





Sild er en av de vanligste fiskene i Norge, og en av de billigste. Her er den vanligst i syltet tilstand, kuttet i småbiter, og puttet i en lake av sukker og eddik. Hvordan er den uten søtsmaken? Først og fremst, den blir fort tørr. Den har en del skjell som lett faller av, samt mye bein. Beinene er dog som hos makrellen, at de kan tygges og svelges uten større ubehag. Det finnes forskjellige arter sild, jeg har tatt for meg atlanterhavssilden her.
Sild er en stimfisk og er ikke truet. Den gyter ca 12 ganger i året og har få fiender i havet. Jeg ble litt usikker da jeg fant denne arten, men om man bruker litt tid på å fjerne bein, samt tilbereder den riktig, så blir det fin mat. Dog er den litt for anonym hva smak gjelder, kan minne om grønngylt. Jeg foretrekker min sild i søt eddiklake, bare så det er sagt! ;-)


-sildefilet
-søtpotet
-miniaubergine
-sambal oelek
-kokosmelk
-timian


pris: ca 10,- pr stk.
komfort: litt over middels vanskelig hvis man vil fjerne alle beinene
smak: 3/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!