Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

fredag 22. januar 2016

Hestemakrell/Taggmakrell/Jack Mackerel/Trachurus Trachurus (Saltvann)





Denne tror jeg er registrert under nevnet Taggmakrell i den vitenskapelige artsbeskrivelsen, men mange kaller den hestemakrell. Velger å være litt folkelig her. Minner en del om tunfisk, dog noe bløtere konsistens. Tror ikke denne arten er i slekt med vanlig makrell. Dette er en stimfisk som det drives massiv kommersiell fangst etter, hvorav mesteparten går til hermetikk. Litt trist, da det er en god matfisk når den er fersk. Den er også et sunnere alternativ til f.eks tunfisk, da den pga liten størrelse inneholder mindre miljøgift.



- filet av taggmakrell
- svinehale
- chioggiabeter
- redikker
- kinesisk brun saus



pris: 40-80,- pr kg (selges ytterst sjelden over disk)
komfort: tykkere bein enn annen fisk i samme størrelsesorden, grei å jobbe med
smak: 6/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!