Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

søndag 2. april 2017

Antikk Hjerteskjell/Antique Ark/Anadara Antiquata (Saltvann)




Antikke hjerteskjell er i perifer familie med våre egne hjerteskjell, men i forskjellige avgreininger av en stor hovedfamilie kalt bivalvia, som i praksis består av veldig mange av våre spiselige muslingeskjell. Skjellene, som jeg ikke har bilde av er mer kvadratiske enn våre nordlige hjerteskjell. Muslingene er mindre, men det kan komme av sorteringen eller alderen, og jeg antar de kommer fra oppdrettsskjell. Smaken er gummiaktig og ekkel i konsistensen, mens smaken er ganske mild og kjedelig. Tåler dessverre ikke sammenligning med så mange andre skjell. Jeg har laget en enkel clam chowder med mine, hvor baconet er byttet ut med spekepølse. Kan anbefale å bytte ut matfløten med helmelk for en litt mindre "amerikansk" vri.
Disse muslingene er kanskje ikke representative for arten da de er forkokt, frosset, tilhører ukjent sortering og er små i størrelse. Bestanden er ikke vurdert i forhold til bærekraftighet, men det drives både oppdrett og viltfiske av den. Den lever på 30-70 meters dyp og tas derfor ikke som bifangst i større grad. Den er heller ikke blant de mest jaktede eller etterspurte muslingeartene i fra stillehavet. Spis med god samvittighet! Den er registrert i det indiske hav, rødehavet og langs østkysten av Afrika.


- antikk hjerteskjell muslinger
- kraft fra vesterålen hermetiserte fiskeboller
- rødløk
- spekepølse
- matfløte
- mel
- babyspinat


pris: 60-80,- pr pk
komfort: som hermetiserte erter
smak: 1/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!