Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

torsdag 1. oktober 2015

Hvite Reker/Pacific White Shrimp/Whiteleg Shrimp/Litopenaeus Vannamei (Saltvann/Brakkvann)




I motsetning til Scampi har disse rekene et løsere kjøtt, som kan minne litt mer om fisk enn skalldyr i konsistens. Og det blir mye fortere overkokt, og dermed harde som gummi. Når de skal pelles er skallet meget skjørt, så man bør begynne med hodet, deretter 2. ledd fra halen og bakover, så resten. Ellers kan man ende opp med å tygge mye skall. Hovedsaklig eksisterer arten i Europa og Sør-Amerika, hovedsaklig i Sør-Amerikanske land hvor temperaturen er gunstig. Enorme mengder av disse rekene finnes i oppdrettsanlegg, spesielt i Asia, mens den viltlevende bestanden ble rødlistet av greenpeace nylig. Da oppdrettsnæringen nevnes som en av hovedårsakene til rødlistingen, ser jeg på denne arten som en jeg vil unngå i fremtiden, det finnes rekearter som både er mer bærekraftige og som smaker bedre enn denne.


-rekehaler av hvite reker
-tortillalefse
-avocado
-kinakål
-valgfri dressing og krydder



pris: 100-200,- pr kg
komfort: kan man teknikken er det forholdsvis grei skuring, vanskelig+
smak: 4/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!