Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

lørdag 10. januar 2015

Rødspette/Plaice/Pleuronectes Platessa (Saltvann)




Rødspette er en flyndre jeg ofte får i garnet om sommeren. Det har ofte vært vurdert som en bedre matfisk enn flyndrer som smørflyndre, sandflyndre, lomre og skrubb. Med økende oppdrett av kveite og piggvar er det ikke så mange som kjøper og spiser rødspette lengre. Det er trist, da stekt rødspette er noe av det beste man finner av mat i Norge. Kjøttet er som fløyel, så her trenger man ikke mer enn noen friske grønnsaker i en lett saus for å skape harmoni. Rødspetten er fredet fra mars til mai i Norge pga. overfiske. Mye går i bifangst til industriell fiske, og jeg anbefaler å slippe mindre eksemplarer av arten tilbake i havet hele året. Denne er rundt 500gr. og det mener jeg er minimum for å bruke til mat. Men for all del, smak denne om du har sjansen. Den skal stekes på skinnsiden 95% av tiden.


-filet av rødspette
-bok choi
-knutekål
-indian tonic water og søt soyasaus


pris: 70-150 pr kg
komfort: tur i parken
smak: 10/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!