Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

tirsdag 6. desember 2016

Gjørs/Zander/Sander Lucioperca (Ferskvann)




Siste innlegg på bloggen i år 2016, så da får man avslutte med stil. En superenkel fisk å jobbe med, og absolutt blant de beste ferskvannsfiskene jeg har smakt!
Gjørs er en avlang, flott utseende fisk i abborfamilien. Den har ingen skjell, men en meget ru hud som minner om sandpapir når man tar på den.  Den finnes i noen elver i Norge og Sverige, ofte utsatt av mennesker, og er ingen utbredt fisk. I Danmark er den en meget vanligere art og finnes i de fleste av landets innsjøer. Som matfisk er den omdiskutert, noen mener den er glimrende, mens andre synes smaken er for distinkt, det gjør ikke jeg.
Den er såvidt jeg vet ikke rødlistet, mest sannsynlig pga det ikke drives mye fiske etter arten, annet enn catch´n´release. Og for å være ærlig, måtte det bare fortsette, for jeg vil ha denne fisken tilgjengelig i uoverskuelig framtid. Saftig, fast og smakfullt kjøtt, delikatesse!



- filet av gjørs
- gul løk
- pepperrotmos
- pastinakk
- chorizo


pris: 200-300,- pr kg
komfort: nydelig fisk med lite bein
smak: 9/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!