Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

lørdag 2. september 2017

Hvit Epinephelinae/White Grouper/Epinepheus Aeneus (Saltvann)





White Grouper er et navn som også blir brukt om andre arter enn Epinepheus Aeneus, men dette er altså den mest "riktige" white grouper som er da.. Den lever fra de sørligere deler av det østlige atlanterhavet nedover mot den afrikanske vestkyst, og innover det sørlige middelhavet mot australia i sørøst. Den kan bli opp mot 120cm, men holder seg vanligvis rundt halvmeteren. Det er en hermafroditisk rovfisk som starter som kvinne, men blir vanligvis mann når den når rundt 9 kilo, innimellom før. Det eksperimenteres med oppdrett av arten, som pr 2013 er listet som nær truet. Å filetere denne er bortimot umulig. Den har mange flere bein enn hva som er vanlig i f.eks torsk og lyr, od de følger som jeg kan se ikke noe logisk mønster som gjør at det man får ut av stykkene, som mine, er flere små munnfullsbiter. Kanskje skal en steke denne med beinene intakt, og kanskje gir det til og med bedre smak. Too late.. Men den smaker veldig godt, kan faktisk minne om Uer.


- biter av hvit epinephelinae
- grønnsakspasta
- fiskesaus
- kapers



pris: 60-100,- pr kg
komfort: vanvittig mye bein
smak: 7/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!