Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

fredag 2. februar 2018

Mort/Common Roach/Rutilus Rutilus (Ferskvann/Brakkvann)




Mort på boks, obs obs! Stadig masse bein!
Denne finnes på østlandet og litt nordover, i diverse elver og ferskvann, samt brakkvann. Mye tyder på at det ila de siste 20 årene er satt ut Mort flere andre steder i Norge, det er usikkert hvilke konsekvenser dette vil ha på sikt for andre arter. Men den er territorial, så det lover ikke bra. Også spiser den dyreplanktonet, så vannet blir overfylt av alger og annen plankton. En uønsket art med andre ord. Den lever ofte i stim nede ved elvemunninger før den tar turen opp i elver for å gyte.
Det er en fet fisk tenker jeg, og at den ligger i olje hjelper ikke, men smaken er ganske tam, kan minne litt om pløsete ister. Dette kunne jeg nok klart meg uten, hadde det enda vært store stykker/fileter kunne jeg kost meg, men når det er så syke mengder bein, blir dette mer som plukkfisk å regne. For spesielt interesserte? Den kan enkelt gjenkjennes på sine røde øyne.



-mort
-rugbrød
-isbergsalat
-rød pesto
-sort pepper



pris: 20-40,- pr boks
komfort: bein og fett i mengder
smak: 4/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!