Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

torsdag 2. mars 2017

Japansk Trådfinnet Brasme/Japanese Threadfin Bream/Sharptooth Snapper/Nemipterus Japonicus (Saltvann)



Asiatiske arter var såpass gøy at vi kjører enda en måned med samme tema, før vi beveger oss over på mer variasjon i april. Dette er en relativt liten fisk som har en makslengde på rundt 30 cm, den lever vanligvis i mindre stimer og holder seg på dyp opptil maks hundre meter, men ofte så grunt at de kan fanges med et bra stangkast fra land. På tross av navnet er denne utbredt langs nesten hele sørkysten av asia og østkysten av afrika. Den har også kommet seg over til middelhavet hvor den tidligere ikke er observert. Det er ikke foretatt noe forskning på bestanden da den tradisjonelt er en lite fisket art. Skal jeg være dønn ærlig synes jeg denne er en flott fisk å se på! Det er en såkalt falsk brasme, som kan minne om en blanding mellom brasme og snapper.
Kjøttet er fast og blir fort gjennomstekt, maks 3 minutter i panna på sterk varme med skinnsiden ned, og 30 sekunder vendt. Smaken er mild, litt blass og nyanseløs. En fisk som mange barn nok vil like, men ikke noen delikatesse dessverre. Kan ellers nevne at det er mange bein i disse små rakkerne.


-japansk trådinnet bramse fileter
-brokkoli
-blomkål
-pastabånd


pris: 60-100,- pr kg
komfort: Masse bein, men enkel å filetere
smak: 4/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!