Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

mandag 6. november 2017

Krysset Teppeskjell/Cross-Cut Carpet Shell/Venerupis Decussata (Saltvann)




På folkemunne kalles disse ofte sandskjell, uten at de er i samme slekt engang. Disse er de samme skjellene som italienerne foretrekker i sin spaghetti vongole. Her i Norge går det mest i blåskjell og importerte kamskjell. Skatter fra fjæra som O-skjell, hjerteskjell og flatøsters er dessverre ikke så ofte å finne på norske matfat lengre. Kanskje er dette også en glemt skatt. Disse muslingene har jeg stolt fanget selv med en gul håv.
Nå har jeg ikke mange nok skjell til en vongole, men heldigvis nok fantasi til å finne på noe annet.
Som dere nok kan se har en del av det ytterste laget på skjellene falt av, og et par har åpnet seg under tiningsprosessen, men det gjør ikke så mye da disse skjellene ikke inneholder gift. Det smaker vanvittig godt, mildt og kremaktig, mykere enn hjerteskjell og med en smak som kan minne om popcorn, eggeplomme og hint av torskelunge, litt vanskelig å beskrive bedre. Prøv selv! ;)



-krysset teppeskjell
-endivesalat
-rød paprika
-sjampinjong


pris: 0-50,- (finn selv-nett)
komfort: lett
smak: 8/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!