Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

lørdag 14. november 2015

Kobbunge/Common Periwinkle/Littorina Littorea (Saltvann)






Da jeg var liten plukket vi disse og knuste mot stein for å bruke innmaten til krabbeagn på stranda eller brygga. På tide å gjøre som krabbene, smake dem. På tuppen av kroppen har kobbungene et slags skjold som beskytter mot angrep utenfra, og skaper et slags vakum i huset. Det er best å koke kobbungene hele, da dette "vakumet" gjør at kjøttet blir kokt i sin egen kraft inni husene. Etter de er kokt kan man pirke ut kroppene med en spiss biffkniv e.l. hvorpå man bør fjerne nevnte skjold. Det blir meget lite mat, ca 15 kobbunger holder til rundt 1/2-1 spiseskje med kjøtt. Kjøttet kan minne litt om kongsnegl, men er finere i konsistensen. Dette smaker godt! Og jeg anbefaler alle som har tålmodighet til å skaffe seg et par never kobbunge neste gang de er på svaberget, og prøve denne sneglearten.



-kobbunger
-pastinakk
-hvitløk
-vårløk



pris: gratis selvplukk
komfort: masse pirk, for de som har tid og ork
smak: 7/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!