Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

onsdag 2. desember 2015

Afrikansk Landsnegle/Giant African Snail/Achatina Fulica (Snart Overalt)



Dette er en landsnegle, så på den måte unntak nr 4 på siden min hva arter som lever i vann angår. Men det er viktig at vi kvitter oss med disse sneglene i Europa, jo før jo bedre. De trives der det er varmt og jorda blir som kjent et varmere sted. De spiser nesten alt de kommer over av vegetasjon og fordriver så og si alt annet virvelløst liv fra faunaene de erobrer. Disse selges i en del større dagligvarehandler, hvor husene deres er blitt fylt til randen med en mengde hvitløkssmør som kunne gjort selv en herdet franskmann paff.
Når alt dette er sagt så smaker denne snegleretten som smeltet hvitløkssmør med noen lærsvisker inni. Det finnes luksus til halve prisen og det tidobbelte av smaken i andre bløtdyr som f.eks. eplesnegler eller kongsnegl.
Dette er offisielt min 98ende smakte art, så etter denne begynner nedtellingen til min hundrede art på siden her, så frem mot jul skal to meget spennende arter prøves.



- snegler i skall med hvitløkssmør
- rød chili
- kumquatsaft
- hvitløksbrød



pris: 40-60,- pr 100gr
komfort: har man en pirkedings, så er man i mål
smak: 3/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!